Hyvä opetusmateriaali
Hyvä opetusmateriaali ottaa ainakin huomioon kenelle se on tehty. Esim. yliopisto-opiskelijalle tehty loistavakaan opetusmateriaali ei välttämättä (todennäköisesti) ole hyvä sellaisenaan alakoulun oppilaille. Tiettyjä muitakin yleisiä tunnusmerkkejä voisi ajatella löytyvän hyvästä opetusmateriaalista.
Opetusmateriaalista löytyy erilaisille oppijoille tukea. Toiset oppivat virkkaamaan perussilmukoita jopa pelkän tekstin avulla (onkohan mahdollista), kun toiset tarvitsevat kuvan avukseen. Jotkut vaativat vielä ääneen selostuksen tuekseen, osa oppi parheiten kun katsoo liikkuvaa kuvaa. On myös varmasti sellaisia jotka oppivat parhaiten kokeilemalla konkreettisesti itse.
Yhtenä kriteerinä pitäisin sitä, että onpa opetusmateriaalin esittämistapa mikä tahansa, tulee sen tulee olla selkeä. Mahdollisimman läheltä kuvattu, jotta varmasti erottaa miten tehdään. Matriaalista karsittu kaikki ylimääräinen pois, joka saattaa häiritä keskittymistä tai haitata havainnointia. Turhat liirum laarumit pois.
Kaikki mahdolliset välivaiheet on esitetty huolellisesti. Se mikä materiaalin tekijälle saattaa olla itsestään selvyys, voi olla aivan uppo-outoa materiaalin käyttäjälle. Jos valita pitää, niin mielummin liian monta välivaihetta kuin että joku vaihe jää välistä pois ja työn tekeminen tökkää siihen.
Kaikkien teknisten asioiden lisäksi hyvän opetusmateriaalin tulisi mielestäni olla motivoiva ja kannustava. Jo materiaaliin tutustuttaessa tulisi tulla sellainen olo, että tämähän on varmaan hauskaa/kehittävää (tai mikä onkaan motivoiva aspekti) tekemistä.
Kurssilla tuli tehtyä ainakin seuraavia juttuja
Applikointi (vaiheistettu opetusmateriaali)Neulonnasta
Virkkauksesta
Huovutusta
Värjäyksestä
Muita tämä kurssin töitä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.